Sunday, June 3, 2012

This may take several minutes - No.1


یه مسئله ای که تازگی ها ذهنم رو مشغول کرده، میزان محافظه کار بودن ایرانی های تورونتو هست... من البته مدت زمان زیادی نیست که به تورونتو آمدم از کلگری. اما چیزی که به شدت احساس می کنم اینه که ایرانی های این طرف، به شدت محافظه کار تر از ایرانی های اون طرف هستند.. جالب این هست که کلگری پایتخت محافظه کار های کانادایی هست و تورونتو و کلاٌ شرق کانادا به لیبرال بودن معروف هستند..
یعنی ممکنه که اکثریت باعث بشه که اقلیت درست بر عکس عمل کنه.. مثلاٌ یه جور مکانیزم تدافعی ممکنه باشه ؟ ..

2 comments:

H said...

من فکر می‌کنم این مکانیزم متفاوت بودن که میگی‌ ممکنه یه تحلیل روانشناسانه در کّل داشته باشه .. اما در مورد ایرانی‌‌های شرق و غرب من یه تحلیل دیگه دارم ..که البته یه تئوریِ نیمه فرضی‌ تصورش کن چون من تا حالا شرق کانادا رو ندیدم...

این تئوری به نظر من بیشتر مربوط می‌شه به بک گراندِ ایرانی‌‌های شرق، رده سنی و دلیل مهاجرتشون ... دقیقا چون شرق کانادا لیبرال تره و خوب نزدیکتر، خیلی‌‌ها به دلیل سیاسی مذهبی‌ اجتماعی و حتا به اجبار اونجا اومدن.. خیلی‌‌ها پناهنده بودن.. و خیلی‌‌ها گذشته‌ای دارند که باعث شده سخت محتاط و محافظه کار باشن .. و این خوب روی جوّ اثر میذاره..

اما کلگری، یه شهر جوون، که همه به امید ادامه تحصیل، و کار بیشتر اینجا هستن.. محیط هم خوب یکم کوچیکتره که قضیه‌رو صمیمی‌ تر می‌کنه تا شهرای بزرگ .. کلا خصلت همهٔ شهرای بزرگ اینه .. من فکر می‌کنم لغت کنسروتیو کانادایی بیشتر به معنای سنتی‌ بودن و مذهبی‌ بودنه، ولی‌ حال و هوای صمیمی‌ هم میتونه داشته باشه... اما شهر‌های بزرگ پذیرای مدرنیته و مذاهب بیشتری هستند ( لیبرال) اما لزوما صمیمی‌ بودن و اعتماد سازی رو به همراه نداره.

Cinnamon said...

actually the last paragraph, I agree.. :)
Thanks for the great comment!